h1

God bless America

2012 11 07

Är ditt företag redo att övertyga?

Jag lyssnade på Barack Obamas segertal. Han är en erkänt god retoriker och det märktes verkligen. Lite gåshud där.

För att det skall fungera för mig måste det finnas en kärna, en tro, en övertygelse som leder någonstans.

Se på USA som ett varumärke och hur konsekvent det lyfts fram. På exakt samma sätt av både Obama och Romney. Man skulle kunna tro att USA har en kommunikationsdirektör som godkänner alla budskap innan de går ut. ”America – The greatest nation on earth” och varianter på samma tema.

Cynikern skulle kunna påstå att politikerna bara säger det folket behöver höra för att välja rätt. Det skulle kunna vara så men gör du inte som du säger går det illa. Det går inte att mörka, man måste vara autentisk. Med allt brus, varför skall man lyssna på eller välja någon som inte sann. Enda förmildrande omständigheten skulle vara att det är det minst dåliga alternativet.

Näringslivet

Parallellen till näringslivet är klockren. Ett företag måste ha en kärna, en övertygelse för att lyckas.

  • Vilken är ditt företags kärna?
  • Varför brinner er låga?
  • Hur gör ni det lätt för anställda och kunder att uppleva och engagera sig i kärnan?
  • Hur gör ni det lätt för anställda och kunder att kommunicera värdet av kärnan?

God bless America!

(Så avslutade både Obama och Romney sina respektive tal efter att valet avgjorts.)

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: