h1

Jag slår ett slag för This American Life

2012 04 28

Får jag slå ett slag för en väldigt bra Podcast. This American Life. En oerhört ambitiös produktion. Jag kategoriserar innehållet som lågmält högdramatiskt. This American Life är ett radioprogram som sänds en gång i veckan i Nordamerika inom det som kallas public radio. Public radio är, vilket man hör på namnet, public service. National Public Radio eller NPR var en tillflyktort i medierna för mig när jag bodde i USA. Men då lyssnade jag på WNYC. Synd att jag inte redan då kände till This American Life.

Detta radioprogram ger mig hopp om USA. För om sanningen skall fram är så mycket annat som kommer från det hållet så tokigt att man skäms. Bottennappet var väl George W. Men mediaclowner som Bill O’Reilly fortsätter att sprida sin skit via kloakrör som Fox News. Nåja.

Ira Glass leder

Ira Glass är programledare på The American Life och har den lågmälda tonen. Han har enligt Wikipedia arbetat inom amerikansk ”public radio” i runt 30 år. Han ger programmen en innerlig ton som ökar lyssningsvärdet.

De flesta program jag hört är dokumentärer om människor på ett sätt man sällan stöter på. En ärlig nyfikenhet på människoöden som lyfts fram på ett mycket respektfullt sätt.

Etik

Om man skall få ett mått på deras etik kan man lyssna på programmet där de förklarar att de blivit förda bakom ljuset av Mike Diasey om arbetsförhållande hos Apples underleverantörer i Kina. Det är nästan smärtsamt att höra Ira när han  förklaring att This American Life sänt ett program som inte möter deras etiska riktlinjer.

Sätt igång att lyssna

This American Life har sitt radioarkiv på nätet, så det är bara att sätta igång och lyssna. Mitt förslag är att du startar din gratisprenumeration på podcasten redan nu. Den finns på iTunes. Men det finns även andra sätt att lyssna.

Enjoy!

Kommentera

