h1

Dilemma: konvertering eller sökoptimering

2012 04 24

Jag tittar just nu på ett system för marketing automation. En motor bakom siten som hjälper till att kommunicera med potentiella kunder beroende på vad dom gör på siten. Det ser lovande ut men på utbildningen idag uppdagades ett dilemma.

Konvertering är ju något de flesta med en site eftersträvar på något sätt. Om man skall konvertera ligger det i sakens natur att man måste gömma något attraktivt content som den hugade spekulanten måste förtjäna genom att t ex uppge sin epostadress.

Det kan gå till så att man skriver en kort text och hänvisar till att det finns mycket mer av det goda i en PDF som vi kan skicka bara vi får din epostadress.

Nu till dilemmat. Om man bara har lite content på sin site och resten gömt i PDFer bakom kulisserna. Hur skall man då kunna sökoptimera? Men om man ger bort allt ”gratis” för att sökoptimera hur skall man då få konvertering?

Aldrig får man vara riktigt glad. Mer om detta med contentstrategi inom kort.

Annonser

2 kommentarer

  1. Hej Anders. Best practice är att använda rätt begrepp på landningssidan och/eller ha en abstract. Den senare tenderar dessutom – rätt formulerad – att öka konverteringsgraden!


    • Det var abstract jag tänkte testa. Vi får se hur det går. Tack för tips!



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: