h1

Google Drive

2012 04 24

20120424-220224.jpg

Google Drive kommer. Så långt jag förstår av den information man får om man går till http://drive.google.com/ så är det Google Docs extra plus. Där extra plus är fler filformat och troligen klienter som gör att du kan spara och ändra dokument lokalt och sedan ladda upp. Men det mesta tyder på att man skall köra Google Docs.

Jag gillar ju inte filer. Docs-konceptet är att föredra. Vi får se hur det blir. Jag kunde nämligen inte köra tjänsten när jag registrerade mig. Dom skickar ett mail när det är dags.

En kul grej är att i listan över klienter de stödjer så står iPhone och iPad innan Android. Men det står ”kommer snart”. :/

Uppdatering 28 april

Walter Mossberg på All Things D har kollat på Google Drive och berättar om det i sin veckopodcast. Se videon med Walter här. Han tycker att Google Drive är OK, men att den saknar vissa features som finns i DropBox och SugarSync.

4 kommentarer

  1. Nog verkar det så alltid. Även om jag också föredrar onlinedokument kan man ju inte alltid vara det. Online, alltså.

    Undrar om de inkluderar den ut- och Incheckning som då lör behövas?


    • Ja, vi får se. Jag såg lite om IBM Docs. Det verkar riktigt bra!


      • Uppmärksammades nyss på villkoren för Google Drive. Google tillskansar sig tydligen äganderätten till alla dokument du laddar upp. INTE SNYGGT. Vaddå ”Don’t be evil”?


      • En riktig killerfeature med IBM Docs, tror jag, är möjligheten att begränsa view och edit access till endast DELAR av dokument. Lämpligt för företagsanvändning där man vill ha klara ansvarsområden och kanske även sekretess. Krävs nog ifall man ska göra en årsredovisning t.ex.



Kommentera

