h1

Hur mycket kan man ge bort på nätet?

2012 04 23

En fråga jag brottas med i jobbet är hur mycket man kan ge bort på nätet. Vi är konsulter, våra kunder betalar för vårt kunnande. Vart går gränsen för hur mycket vi kan blogga om och hur mycket av vårt kunnande kan vi lägga ut offentligt?

Ärligt talat är jag inte alls orolig för att kunderna skall läsa vår blogg och sedan själva göra det vi skrivit och skicka oss mot en säker konkurs. Det som gör mig tveksam är kollegor i branschen som kan ”steal with pride”. Kopiera vårt intellektuella kapital, paketera om det lite och köra.

Hur resonerar ni?

Annonser

2 kommentarer

  1. Hej, jag känner igen utmaningen. Fördelen med att bjuda på kunskap på nätet är att om du skapar ett behov (gör en slutkund medveten om ett problem och sedan bjuder på information om lösningen) så ökar sannolikheten att de sedan starkt förknippar er med lösningen och området (helt enkelt positionering). Och dessutom ökar du chanserna med 70 % att de väljer er. Naturligtvis förutsatt att dina kollegor sköter sig. 😉

    Du kan gärna kika på Element som har gjort undersökningar på området. Hade dessutom ett mkt inspirerande samtal med dem om behovsanpassad kommunikation. De talar naturligtvis i egen sak men det är ändå ett rätt bra underlag.

    Lycka till!

    Eva-Lotta


    • Tack för din kommentar.
      Problemet med att ge bort allt är att man inte får reda på vem som varit på siten. Då kan man ju inte kommunicera med vederbörande. Man kanske får branding poäng men det är lite för trubbigt tycker jag.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: