h1

TV på iPad

2012 04 04

Jag läste en artikel om en iPAD TV-kanal i New York på en av mina favoritsiter TUAW och vart inspirerad att skriva om mitt eget TV-tittande på iPaden.

Om du har en iPad och en MAC (det kanske fungerar på PC också) kan jag rekommendera Elgato TV-tuner. Koppla den till datorn, laddar ner EyeTV appen till din iPad (eller iPhone). Nu kan du titta på TV vart du vill. Det fungerar över WiFi och 3G. Man måste vara lite händig och öppna en port i sin brandvägg. Men det är inte så svårt.

En annan bra funktion är att du kan gå in och ställa in inspelningar i programguiden. Även det remote. Om man dess utom ställer in EyeTV på datorn så att den skall konvertera inspelningar till iPhone eller iPad-format så ramlar dom automatiskt över till iTunes och synkas ner till din mobil eller padda nästa gång du synkar. Elegant Elgato!

Elgato har också TV-tuners som man sätter direkt på iPaden men jag föredrar att ha den på datorn så att man kan spela in program. Hemma hos mig sitter Elgaton i en MacMini som är kopplad till TVn. Med den går det naturligtvis att spelain, titta, pausa program på TVn också.

Du hittar mer info på Elgatos hemsida.

Kommentera

