h1

Webbdagarna – Love Peace and Understanding

2012 03 26

Jag var på Webbdagarna i Stockholm i två dagar. Det var inte min avsikt att lägga två hela dagar på konferensen men efter en riktigt bra första dag var det självklart att gå dit även på fredagen.

Nivån på huvudscenen var över lag mycket hög med några undantag. Jag var upprymd och inspirerad av alla talare som tog upp transparens ur många olika perspektiv. Hela konferensen andades Love Peace and Understanding.

Det här tar jag med

Vill du veta varför skall du läsa vidare om mina intryck från årets hittills starkaste event.

  • Jag skall arbeta för att mitt företag blir mer öppet
  • Jag skall arbeta för att göra bra saker på jobbet och på fritiden
  • Jag skall tänka på mottagrna när jag skickar ut mina mailkampanjer
  • Jag skall köpa mer svenskt

Öppenhet inom både samhälle och näringsliv

Beata Wickbom som talade om öppenhet både inom näringslivet och samhället med Minecraft i Fisksätra som härligt exempel på hur tekniken gör det möjligt att bjuda in ungdomar i den kreativa processen att utveckla en stadsdel som kommit på glid.

Ungdomarna fick tillgång till en modell av sitt Fisksätra byggd i Minecraft. Modellen fick dom senare gå in och förändra för att ge sin bild av hur dom skulle vilja att Fisksätra borde vara. Du hittar mer om projektet på fisksätra.nu.

Beata tog BASF som exemple på ett förtag som fatta vikten av att öppna upp och leta efter innovation utanför sina egna väggar. I ett projekt lyckades dom genom sin community snabbt hitta ett bekämpningsmedel mot bladmögel, något som hade tagit mycket lång tid med en traditionell innovationsprocess. Du hittar Beatas bilder på slideshare.

Jag blev lycklig

Holstee har jag redan skrivit om på bloggen. De två grundarna var två ganska tillbakadragna killar som såg hyfsat nervösa ut på scenen. Men dom var så trygga i sin värdegrund, sitt manifest. Jag blev lycklig av att lyssna på dom och av att se deras film.

Holstee är ett exemple på vilken kraft det ligger i att formulera sin värdegrund på ett konkret sätt. Holstees manifest är skrivet som uppmaningar inte bara som värdeord. Många är vi som varit igenom värdeordsjobbet och kommit ut på andra sidan med just … ord.

Som att bli överkörd av ett expresståg

Kraftfullast retorik och tydligast budskap stor Ronnestam för. Läs mer om hans keynote på ronnestam.com.

Det började oskyldigt med en historia om hans barn. (Ett intro som för övrigt märkligt många talare snöat in på.) Sedan ökar han och drar slående exempel på hur digitaliseringen påverkar globala värdekedjor. Hur industristruktur och automatisering gör människor arbetslösa. Som på Foxcomm där man skall investera i en miljon industrirobotar fram till 2014 och därmed troligen sparka en hel del av sina 1,2 miljon anställda. Vad skall hans dotter jobba med om 17 år när hon går ut skolan? Frågan som ekar i lokalen. Jag tänker naturligtvis på mina egna barn.

Ronnestams prat är ett utmärkt exempel på den höjd som webbdagarna 2012 hade. Nästan helt befriad från säljpitchar och istället fyllt av viktiga uppmaningar och diskussioner. Ronnestam slutar med att uppmana oss alla att köpa svenskt. Vi har en unik möjlighet att starta bolag som på sikt kan bli globala, anställa unga svenskar och generera skatteintäkter. Men då måste vi tänka om vårt utbildningssystem och få makthavare att tänka nytt eller ersätta dom med fräscha hjärnor. Hela presentationen ökar i styrka och det är som att bli överkörd av ett expresståg. Kraftfullt!

Se hans keynote på youtube.

Han har givit ”moderatortourettes” ett ansikte

Den snälla Magnus Höij. En ulv i moderatorkläder.

Magnus Höij, den drivande kraften bakom webbdagarna, mannen som ser till att webbdagarna utvecklas med sådan stor framgång. Han är härligt avspänd på scenen och har tar lagom mycket plats.

Han har en riktigt rolig egenskap. En variant av Tourettes syndrom som bara visar sig bland moderatorer. Han kan bara inte låta bli att undslippa lustiga kommentarer. Som när han ger en tröja till Jocke Jardenberg som talargåva och säger ”varsågod en tröja så att du får lite justare kläder” och så mumlar han ”det där borde jag kanske inte sagt. Haha! Riktigt kul!!! Tack Magnus.

Do good shit

Mantrat som Jardenberg trummade ut var Do good shit. Det har alltid varit viktigt att göra rätt saker. Det fina med sociala media och webben är att det numer kostar otroligt mycket att göra Bad shit. Nu faller dom, företagsledarna och diktatorerna för nu kommer det dåliga ut och det sprids. Det är bra och ställer krav på markthavare i alla läger.

Jag gick på flera bra presentationer på spåren. En som var riktigt bra var Evelina Ander från Yubico som gav konkreta tips på hur man gör bättre epostutskick.
Evelinas tre tips:

  • Bli prenumerant på allt du kommer över för att se ditt eget beteende och för att få tips på vad som fungerar. Spar allt bra i ditt inspirationsarkiv.
  • Tänk på mottagaren. Ge något nytt i varje steg. Minska antal steg mottagaren måste ta för att komma i mål (ditt mål).
  • Testa och analysera. Använd dig av testgrupper och jämför utfall.
3 kommentarer

  1. Tack för härliga ord och linkup!
    Hälsningar / Johan


  2. […] Stockholm 2012 och blev väldigt inspirerad av den energi och positiva framtidssyn jag kände där. Jag skrev om det på min privata blogg. Mycket har hänt sedan dess. Bland annat på grund av den inspiration jag fick på webbdagarna har […]



Kommentera

