h1

Inspirerande om employer branding

2011 10 30

Jag var på inspirerande seminarium om employer branding i veckan. Vi var i Sterias lokaler högt upp i ett hus på Kungsbron i Stockholm. Väldigt mycket folk var det.

Bra upplägg med blanding av dragningar och intervjuer. Dom hade även en panel med ungdomar som i slutet fick ge sin syn på det som hade presenterats.

Här kommer mitt referat blandat med egna tankar.

Integritet ger hopp

Mycket handlade om hur man skall agera i sociala media för att vara en attraktiv arbetsgivare för unga. Det var intressant när panelen med ungdomar kom upp på scenen. Jag uppfattar det som att dom inte använder sociala media (i alla fall inte Facebook) för att hitta jobb. Budskapet från Jaquelin Kothbauer kom lite på skam där. Dom visade på väldig integritet. Mycket imponerande. I kontrast till de som är ”stora på webben” med sina utvikningsbloggar. Det finns hopp.

Bra människor känner bra människor

Peter Palmqvist VD på Resurs bemanning sa flera bra saker. Tex:
”Bra människor känner bra människor”
Dom hade fattat att dom måste ut till folk där dom är fysiskt, mentalt och digitalt. Det gamla sättat att rekrytera beskrev han ungefär såhär.

  • Gå till vår site
  • Lägg in ditt CV i vårt format
  • Vi kontaktar dig när vi tycker vi behöver dig
  • Då kan du få komma till oss på intervju där vi kan bedöma dig och kanske ge dig ett jobb

Det funkar inte längre! Nu handlar det mer om att vara där talangen finns. Fysiskt, mentalt och digitalt. Dom hade tydligen åkt till Irland för att få kontakt med Svenskar som nu jobbade där men som troligen kommer hem snart. Resurs gör dom en tjänst genom att hjälpa dom ut på marknaden i Sverige när dom kommer hem.

De råd vi fick var:

  • Man skall vara transparent
  • Ta vara på det som verkligen drar
  • Glöm kandidat-databas

Vem är du och varför skall jag bry mig?

Jaqueline Kothbauer talade väl. Hon underströk som så många gånger förr vikten av det personliga varumärket. Hon drog en parallell mellan början av 1900-talet och vår tid. Hur otroligt effektiv man byggde sitt personliga varumärke för lite över 100 år sedan. Man hade ett mycket begränsat umgänge och där visste alla vem man var och vad man kunde. Nu är läget ett annat. Alla hörs idag så varför skall man bry sig om någon?

Alla kan vara både individer och företag. Ditt företag dränks i bruset men du kan få hjälp av många individer för att genom dom bli hörd. Fast du blir hörd på deras villkor.

Hon pratade om varför man skall bry sig om sociala media. För att göra mer affärer är svaret. Oftast vill vi nå ganska få personer i vår kommunikation. Då är det inte så effektivt att köpa helsidor eller TV-spottar. Överkommunikationen är ju uppenbar. Istället skall man jobba upp ett förtroende hos de man vill nå eller hos någon som känner de man vill nå. Mycket mer exakt kommunikation. Mer jobb än att slänga in en annons men klart mer effektivt.

Se till att alla dina anställda kopplar ihop sig med varandra på LinkedIn och att dom pratar om jobbet. Det blir många röster som når ut i deras nätverk. Men det måste finnas en uppsida för personalen att göra det. Varför skall dom associera sitt personliga varumärke med företagets? Bra fråga att ha svar på.

Hur skaffa sociala ambasadörer?

  • Sök reda på dom som vill och kanske redan håller på lite
  • Sätt en lagom (låg alltså) ambitionsnivå
  • Coacha dom som skall skapa innehåll
  • Det är trögt i början när ingen läser det man skriver (you don’t say…). Så ha en långsiktig plan.
  • Scanna av din bransch
  • Bjud in gäster till din blogg

Det var ett lärorikt och inspirerande seminarium. På förmiddagen var jag på ett annat seminarium som inte alls var inspirerande…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: